_Zavázané tkaničky, vlastní názory i práce ve skupinách. Co všechno ovládají předškoláci?

Zavázané tkaničky, vlastní názory i práce ve skupinách. Co všechno ovládají předškoláci?
Datum publikace: 19.01.2018

Blíží se čas, kdy vaše dítě nastoupí do školy? Nebo už máte doma předškoláka a chystáte se na září? Pak se určitě ptáte, co všechno vaše ratolesti musí umět, co byste je měli naučit a na co je (i sebe) připravit.

Všemožných rad a doporučení je plný internet. Každá věková skupina má „své“ důležité vlastnosti, na kterých je třeba pracovat a neustále je rozvíjet. V určitém věku se jedná o jedení lžičkou, jindy o natáhnutí trička přes hlavu nebo uposlechnutí rozkazu.

Odborné desatero

Specifickou skupinou jsou předškoláci, na něž jsou kladeny stále rostoucí nároky. Co by měli zvládat a co už je přes čáru? Podle desatera, které zpracovala speciální pracovní skupina složená z řad odborníků na předškolní vzdělávání a pedagogů z praxe, je toho opravdu hodně.

K základním dovednostem, které by děti v předškolním věku měly umět, patří dostatečná fyzická a pohybová vyspělost. Očekává se, že udrží rovnováhu na jedné noze, umí běhat, skákat, taky se zvládnou obléct, zavázat si tkaničky, dokážou používat kapesník, toaletní papír nebo si umí udělat pořádek v hračkách.

Správná gramatika

Tím ale dlouhý výčet důležitých dovedností u předškoláků nekončí. Naopak, je to teprve začátek…

Tyto děti by rovněž měly dokázat vystupovat samostatně, mít svůj názor a přijímat odpovědnost za své chování. Taky by měly dodržovat dohodnutá pravidla a zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti. To podle pouček znamená, že by se měly naučit mluvit gramaticky správně a ve větách a taky hůlkovým písmem napsat své jméno.

Říkadla i písničky

Dále se očekává, že předškoláci ovládají jemnou motoriku, rozlišují pravou a levou stranu, poznávají a porovnávají barvy, velikosti či tvary. Často také uvažují nahlas a zvládají jednoduché logické a myšlenkové operace. Rovněž se dokážou deset až patnáct minut soustředit na určitou činnost, pamatují si říkadla i písničky a pracují podle pokynů.

Velmi důležité jsou i sociální schopnosti. Děti by měly umět pozdravit, omluvit se či poděkovat, rovněž navazují kontakty a dokážou se zapojit do skupiny. Taky se pomalu začínají účastnit kulturního dění. 

Život se poučkami neřídí, jsou však dovednosti, na které by se mělo v každém období života dbát. A co vy, máte nějaké osvědčené recepty, které fungují?

Autor: Petr Sobol


Petr ŠobraMgr. Petr Šobra

působí od roku 2011 jako ředitel psychologického centra Duhovka, které v rámci Duhovka group poskytuje poradenské, terapeutické a koučovací služby. Vystudoval jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval v
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Vede vlastní psychoterapeutickou praxi. Absolvoval systemicky zaměřený psychoterapeutický výcvik „Umění terapie“. Od roku 2015 spolupracuje s Akademií rodičovství.


_ Zde klikněte pro zobrazení a přidávání dotazů
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek