_Naučte se porozumět svému miminku

Datum publikace: 08.10.2018

Určitě vás při utišování potomka někdy napadlo, že kdybyste věděli, co právě probíhající křik způsobilo, hned byste měli jasno, jak malého křiklouna utišit. To, jak se vlastně děti naučí mluvit a zda jejich první pokusy o řeč něco znamenají, zajímalo ženy, muže i starší sourozence novorozeňat už od nepaměti.

Říká se, že ve starověkém Egyptě v 7. století př. n. l. nechal dokonce faraon Psammetichus I. dvě nemluvňata bez jazykového kontaktu s jinými osobami, aby zjistil, jestli se u nich sám objeví jazyk starých Egypťanů. Místo kýženého výsledku dosáhl však pouze toho, že se obě děti již dokonale mluvit nikdy nenaučily.

S postupem času se výzkum v oblasti vývoje dětské řeči naštěstí posunul kupředu a ve 21. století nejen, že můžeme jednotlivé etapy vývoje řeči u dětí dokonale popsat, ale objevují se i pokusy o stanovení jakéhosi slovníku dětských zvuků. Dnes se zaměříme na první etapu osvojování řeči, která bývá nazývána obdobím křiku. Trvá od narození asi do 5 týdnů, kdy plynule přechází v období broukání. Křik, který můžeme v prvním měsíci života dítěte zaslechnout, se při pečlivém poslouchání dá popsat jedním z následujících způsobů:

Pokud slyšíme hlasitý křik následovaný krátkým tichem, nádechem a sacími pohyby, můžeme si být jisté, že našeho drobečka trápí hlad a bude nutné zvážit další příděl mlíčka. Tento křik bývá také nazýván křikem základním. Dítě potřebuje uspokojit svou základní potřebu.

Další série zvuků může vypadat asi následovně: delší zakřičení, krátkodobě zadržený dech a poté série vzlykavých zvuků střídajících se s křikem. Při tomto zvukovém doprovodu je nutné vyhledat příčinu bolesti, neboť právě ta vodopád decibelů spustila.

Poslední zachycený a popsaný křik je motivován vztekem. Poznáme ho podle tvrdého sevření hlasivek, přes které je křik jakoby vytlačován. Hlavním úkolem dětských hlasivek v tomto období je však především vykašlávat překážku, která by se snad do hrtanu dostala.

Každé miminko upoutává pozornost svého okolí svým osobitým způsobem, vždy však může za tímto účelem využívat pouze omezené možnosti, které zatím má. Maminky, rozumíte si se svým pokladem?

Autor: Michaela Hunalová

  


Petr ŠobraMgr. Petr Šobra

působí od roku 2011 jako ředitel psychologického centra Duhovka, které v rámci Duhovka group poskytuje poradenské, terapeutické a koučovací služby. Vystudoval jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval v
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Vede vlastní psychoterapeutickou praxi. Absolvoval systemicky zaměřený psychoterapeutický výcvik „Umění terapie“. Od roku 2015 spolupracuje s Akademií rodičovství.


_ Zde klikněte pro zobrazení a přidávání dotazů
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek