_Tohle všechno má umět dítě v jednom roce života!

Co všechno by mělo umět vaše dítě v jednom roce života? Je toho spousta, třeba už se postaví, sleze z postele, obejde nábytek, pozná známé lidi i z okna a používá první smysluplná slova. Podle lékařky a předsedkyně Sdružení praktických lékařů pro děti s dorost Ilony Hülleové není zapotřebí se nějak znepokojovat, pokud všechno stoprocentně nezvládá.

Datum publikace: 23.03.2018

„V jednom roce věku by dítě mělo po motorické stránce umět následující: posadí se, leze, postavit se, obchází nábytek, umí stát s držením za jednu ruku či stát chvilku bez opory. Začíná dělat první samostatné krůčky. Umí slézat z postele nohama napřed,“ popsala pro Abctěhotenství Hülleová.

Slabiky a první slova 

Schody roční dítě podle odbornice zvládá lezením. Rozvíjí se už i jemná motorika. „Pokud se podíváme na jemnou motoriku, tak používá klešťový úchop, tj. úchop mezi špičkou ukazováku a palce, sebere drobeček, dokáže postavit na sebe dvě kostky. Vkládá předměty do nádoby,“ popisuje lékařka.

Po stránce komunikační dítě v jednom roce zdvojuje slabiky, stále si žvatlá, používá první smysluplná slova. Dokáže ukázat na požádání zvířátka, dále ukáže třeba to, kde má oko, ucho, vidí i detaily obrázku. Vidí a pozná známé osoby i z okna.

„Pokud se podíváme na sociální vývoj, tak v jednom roce věku umí napodobovat gesta a napodobuje dospělé. Umí rozeznat členy rodiny, chápe vzájemné vztahy, orientuje se doma, rozumí některým jednoduchým pokynům. Dítě se často tulí a ubezpečuje se o přítomnosti rodiče. V roce umí pozorně sledovat knížku, televizi či hru,“ dodala Hülleová. 

Opožděný vývoj?

Ve vývoji každého dítěte podle lékařky existuje spousta dalších faktorů. Každé dítě má své tempo a nejdůležitější podle odbornice je, aby ve vývoji stále postupovalo dopředu, a to ve všech složkách vývoje.

Některé děti jsou rychlejší a naopak, některým to jde pomaleji. Pokud vývoj neodpovídá širší normě, je potřeba se poradit s praktickým lékařem pro děti a dorost, který dítě sleduje v rámci preventivních prohlídek a sleduje i dovednosti dítěte,“ radí lékařka. Ve většině případů se při opožďování psychomotorického vývoje doporučuje rehabilitace či další odborná vyšetření podle charakteru toho, co dítě umí či neumí.

Jak přibližně jde vývoj:

  • Akustikofaciální reflex – do 10.dnů (dítě mrkne poté, co slyší tlesknutí)
  • Hledací reflex – od narození (je i u lehce nedonošených a nezralých novorozenců), mizí do 3. měsíců (projevuje se při hledání potravy – dítě hledá prso, vyvolá se dotykem tváře, po kterém se novorozenec otáčí za podnětem se snahou sát)
  • Sací reflex – od narození asi do 4. měsíců
  • Reflexní úchop na horních končetinách – mizí do 4. měsíců
  • Reflexní úchop na dolních končetinách – mizí do 12. měsíců
  • Chůzový reflex – do 3. měsíců (dítě při styku dolních končetin s podložkou napodobuje pohyby chůze)

Autor: Zuzana Zelenková


Petr ŠobraMgr. Petr Šobra

působí od roku 2011 jako ředitel psychologického centra Duhovka, které v rámci Duhovka group poskytuje poradenské, terapeutické a koučovací služby. Vystudoval jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval v
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Vede vlastní psychoterapeutickou praxi. Absolvoval systemicky zaměřený psychoterapeutický výcvik „Umění terapie“. Od roku 2015 spolupracuje s Akademií rodičovství.


_ Zde klikněte pro zobrazení a přidávání dotazů
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek