_Pěkná postava po těhotenství a porodu Díl 1.: Cvičení ke konci těhotenství je možné, ale s rozumem

Změna těžiště a neforemná postava s nápadným bříškem. To je stručný popis změn, které charakterizují postavu nastávajících maminek ke konci těhotenství. Ani tyto změny a omezení s nimi spojená, by však neměly být důvodem k tomu, aby nastávající maminka poslední měsíc strávila v posteli nebo v křesle koukající se na televizní seriály. Pohyb je možný i v tuto dobu!

Datum publikace: 01.07.2014

Konec těhotenství aktivitu ženy hodně omezuje, ale není to tak, že by jí z aktivit zcela vylučoval. „Vhodné jsou cviky uvolňovací a relaxační, bez používání zátěže, zcela nevhodné jsou cviky posilovací, cviky zaměřené na posílení svalů břicha a pánevního dna a cviky silové,“ popisuje trenérka a majitelka Petra Clinic Petra Řehořková.

Jak cvičit ke konci těhotenství

Vzhledem k bříšku a otokům, kterými mnoho těhotných maminek trpí, je škála cviků značně omezená. Z čeho je možné vybírat?
„Vhodné je například plavání, kdy voda ženu příjemně nadnáší, a těhotenská jóga. Pokud má těhotná maminka doma eliptický trenažér nebo rotoped, je možné, aby pomalu a bez zátěže cvičila na něm. Možné je také cvičení s gumičkou, nebo uvolňovací cviky na míči,“ popisuje Petra Řehořková.
Zásadou u všech druhů fyzických aktivit je, že je mohou provozovat pouze maminky s bezproblémovým těhotenstvím. Ženy, s rizikovým těhotenstvím, kterým byl lékařem doporučen klid na lůžku, či omezení pohybu, by všechny fyzické aktivity měly ze svého denního programu vypustit.
U všech nastávajících maminek platí i to, že by při cvičení neměly přetěžovat svoje síly, neměly by posilovat břišní svaly a neměly by cvičit vleže s nataženýma nohama a rukama za hlavou.
„Při cvičení je vhodné střídat partie, na které se nastávající maminka během uvolňovacích a protahovacích cviků zaměřuje. S blížícím se termínem porodu, by žena měla v aktivitách postupně zvolňovat. Posledních deset dní by měla všechna cvičení zcela vypustit, a její aktivita by měla spočívat pouze v procházkách a v drobných domácích pracích.
Jakékoli zatížení by mohlo v tomto období vyvolat předčasné kontrakce a porod,“ varuje Petra Řehořková. 

Cvičení podle Petry Řehořkové

Těhotenské cvičení s gumičkou

V předklonu se opřete o židli tak, abyste měla zcela uvolněné břišní a zádové svaly. Gumičku si navlékněte na nohy a nejprve jednu a následně druhou nohu zanožujte.
Cvik opakujte 10x.
Poté ve stejné pozici nohu mírně přitahujte k bříšku.Cvik opakujte 10x. 

Těhotenské cvičení na míči

Posaďte se na míč s mírně rozkročenýma nohama (pozor na správnou velikost míče!Při správně vybrané velikosti míče podkolení jamky kopírují tvar míče, kolena jsou ohnutá do tupého úhlu a není zamezeno volnému průtoku krve a lymfy) a pomalu se pohupujte ze strany na stranu.
Při tomto cviku je možné mít na zápěstí zátěžové náramky a posilovat zároveň svaly paží. 

Cvičit je možné 20 až 60 minut podle toho, v jaké kondici žena je.
Cvičit by se nemělo ráno bez zahřátí, ale až poté, co si žena udělá ranní hygienu, trošku se projde po domácnosti a protáhne se.
Po cvičení je možné, aby si žena dala vlažnou až mírně teplou sprchu, a pokožku celého těla řádně promazala speciálním mlékem, nebo olejem. 

Proč není vhodné v těhotenství příliš posilovat

„Posilováním v těhotenství by mohlo dojít k nástupu předčasných kontrakcí, které by vedly k potratu, či předčasnému porodu. Vhodné ani není posilování pánevního dna. Sportovkyně, které mají výrazně vyvinuté svaly této partie, mívají často problém s porodem, právě proto, že jejich svaly nedovolí uvolnění porodních cest a znemožňují snadný průchod miminka,“ doplňuje Petra Řehořková.

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek