_Pěkná postava po těhotenství a porodu Díl 3.: Kojení cvičení nevylučuje, ale musíte vědět, jak na to

Nástup laktace přichází obvykle 2. – 4. den po porodu. Některá žena kojí krátce, jiná až do věku dvou tří let dítěte. Laktace a kojení by ale neměly být překážkou fyzické aktivity ženy. Ovšem jen za podmínek, že ví, jaké cviky a sporty jsou vhodné.
Datum publikace: 15.07.2014

Kojení je procesem, který plynule navazuje na těhotenství a porod. Mnoho žen se obává toho, že je laktace nějak omezí v aktivitách. Pokud žena nemá potíže a poporodní rekonvalescence a kojení probíhají bez obtíží, sportu se vyhýbat nemusí.
„O sportování v době kojení koluje mnoho mýtů a vtipů. Pravda je však taková, že sportování s rozumem, kdy žena nechce trhat osobní rekordy, kojení nijak nebrání a není tím, co by ovlivnilo kvalitu či chuť mateřského mléka a nějak způsobilo, že by dítě začalo mateřské mléko odmítat. Ovšem je třeba mít na mysli, že kojení a laktace je období, které na organismus ženy stále klade vysoké nároky. Tělo se zotavuje z těhotenství a porodu, a fyziologické změny doprovázející laktaci na toto období plynule navazují. Takže stále je třeba všechny fyzické aktivity provozovat s rozumem,“ vysvětluje trenérka a majitelka Petra Clinic Petra Řehořková.

Jaké sporty nejsou vhodné v době kojení

Během kojení jsou zcela nevhodné silové sporty, sporty, při nichž hrozí úraz (nárazy) prsou a sporty, které zatěžují prsní svaly.

Nevhodné sporty jsou:

  • bojové sporty, kdy hrozí úder do prsou
  • všechny druhy skákání, při nichž prsy vzhledem ke zvětšené váze mohou bolet
  • tenis, badminton a squash, kdy dochází k zatěžování prsního svalu ruky, ve které žena drží raketu
  • všechny silové sporty a sporty při nichž dochází k zátěži prsních svalů
  • vzhledem k váze prsou nemusí vyhovovat jízda na kole, potíže by mohla eliminovat správně vybraná pevná podprsenka 

Jak vybrat podprsenku ke sportování v době kojení

Základem komfortu během sportování v době kojení je správný výběr podprsenky. Na jejím pořízení by žena neměla šetřit a měla by jejímu výběru věnovat patřičnou pozornost.
Vhodná je podprsenka:

  • bez kostic a výztuží
  • se širokými ramínky
  • s ramínky, která se na zádech kříží
  • správné velikosti
  • pevná, taková, která udrží prsa na svém místě
  • je pohodlná a žena jí má vyzkoušenou
  • nemá švy v místě bradavek
  • je z příjemného materiálu

 Vhodné sporty v době kojení

„Ideálním sportem v době kojení je vedle všech uvolňovacích cviků plavání. Voda ženu nadnáší a ulevuje tak jejímu zádovému svalstvu, které je stále velmi zatížené. Stále platí to, že vhodné jsou všechny sporty, které protahují a uvolňují a začít je možné i s pozvolným posilováním a zatěžováním.
Z posilovacích cviků jsou namístě všechny cviky posilující páteř a zpevňující břišní svaly. Možné je využívat rotoped a eliptický trenažér s lehkou zátěží a ideální jsou cviky na míči a bosu a stále platí, že fajn pomocnicí při cvičení a posilování všeho druhu je gumička,“ doplňuje Petra Řehořková. 

Cvičení s dítětem

Od doby, kdy dítě samo udrží hlavičku, je ho využít jako fajn parťáka ke cvičení. Dítě cvičení bere jako hru a maminka dítě využije i jako „závaží.
Lehněte si na záda, nohy dejte k sobě, zvedněte z podložky a pokrčte v kolenou do pravého úhlu. Na plochu holení položte svého potomka, držte jej za ručičky nebo pod hrudníčkem tak, aby na vás viděl.
Pomalu zvedejte nohy s děťátkem nahoru a dolů a to 30x 3.
Posilujeme tak břicho, zadní stranu stehen a zadeček.

Důležitý pitný režim

Pokud maminka začne s intenzívnějším cvičením a kojí, je třeba, aby nezapomněla na pitný režim. Během sportování dochází ke ztrátě tekutin ve formě potu a zvýšené nároky na hydrataci klade i kojení. Pokud žena chce, aby její organismu netrpěl dehydratací, je třeba, aby přijala alespoň 2,5 – 3,5 litru tekutin denně. Do tohoto množství se nepočítá pouze tekutina, kterou maminka vypije, ale je možné do něj započítat i tekutinu, kterou přijme během jídla. Například konzumací ovoce, zeleniny, polévek a podobně.
"Hodně vody obsahuje například meloun, ananas, citrusy, okurka, rajčata a další," radí Petra Rehořková.

 

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek