_Hračky děti motivují i rozvíjí. Vybírejte je ale adekvátně k věku

Datum publikace: 09.05.2018

Když děti rostou, mění se i jejich potřeby. Na začátek jim postačí černobílá leporela, štěrkátka či kousátka, postupně se ale rozvíjí, začínají vnímat svět okolo sebe a „vyžadují“ i další hračky.

První hračky mají za úkol dítě zejména zaujmout a zabavit. Proto leží pod hrazdičkami, bouchají do předmětů nebo si užívají v postýlce pod kolotočem.

Zaujmou zvuky i obrázky

Postupem času se ale ležící kojenci mění na akční zvědavce, kteří se otáčí na bok a později i na bříško. Zkuste před ně dát knížky nebo ploché obrázky. Tím je budete motivovat, aby na bříšku vydrželi co nejdéle. Děti také uchopují předměty, zkoumají je a neustále se vyvíjí. Zajímají je hračky vydávající zvuky, které se postupně snaží napodobovat.

Pro rozvoj dětí jsou důležité také obrázkové knížky, z nichž jim můžete před spaním předčítat a ukazovat obrázky. Myslete ale na to, že by měly být co nejvíce podobné realitě.

Na bříško a zpátky

Jakmile děti jednou přijdou na to, že se mohou přetočit, budou se o to pokoušet pořád. Zkuste je tedy motivovat a do půlkruhu ve spodní části těla jim naskládat hračky, které jim v tom pomohou. Po přetočení na bříško pak hračky mohou uchopit a zkoumat je. Ideální pak je, pokud se s hračkou přetočí zpět na záda.

Rostoucí dítka postupně začínají objevovat také kouzla nejjednodušších stavebnic a seznamují se s různými materiály. Brzy přijdou také na to, jak se posadit a začnou lozit po čtyřech. Pokud jim v té době pořídíte třeba chodícího pejska, který se pohybuje, tak je zároveň budete motivovat k pohybu – tedy k lezení.

Pozor na chodítka

Děti už zaujmout kyblíky, do kterých mohou házet věci, určitě je potěšíte, když jim postavíte nějakou lehčí překážkovou dráhu, a stále důležitější jsou knížky. Třeba ty s říkadly. Jakmile začnou chodit, tak se řada rodičů rozhodne ke koupi chodítka. To se ale důrazně nedoporučuje: pro dětská tělíčka jsou totiž nevhodná a mohou být i nebezpečná.

Bez chodítka se obejdete, existuje však řada dalších hraček, které podporují rozvoj našich ratolestí. Pokaždé ale myslete na to, aby byly bezpečné, aby něco vydržely, podporovaly pohyb, interakci a hlavně – aby odpovídaly jejich věku!

Autor: Petr Sobol


Petr ŠobraMgr. Petr Šobra

působí od roku 2011 jako ředitel psychologického centra Duhovka, které v rámci Duhovka group poskytuje poradenské, terapeutické a koučovací služby. Vystudoval jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval v
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Vede vlastní psychoterapeutickou praxi. Absolvoval systemicky zaměřený psychoterapeutický výcvik „Umění terapie“. Od roku 2015 spolupracuje s Akademií rodičovství.


_ Zde klikněte pro zobrazení a přidávání dotazů
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek