_Jak v těhotenství přivolat spánek? Vyzkoušejte těchto 10 rad

Problémy se spánkem, zejména s jeho nedostatkem, řeší asi většina nastávajících maminek. Jaká je ideální poloha a jaké jsou tajné triky zkušených matek?

Datum publikace: 11.09.2017
Jak v těhotenství přivolat spánek? Vyzkoušejte těchto 10 rad
  1. Jak je to s polohou

Jak spát, aby to bylo příjemné miminku i nastávající mamince, to je často probírané téma. Složitou situaci s polohou při spánku mají maminky, které byly zvyklé spát na břiše nebo na zádech. S pokračujícím stupněm těhotenství zjistí, že tyto polohy pro spánek už opravdu nejsou možné a zbývá jediná poloha na boku s tím, že odborníci doporučují levý bok, protože hlavně v průběhu třetího trimestru nastávajícím maminkám bude v této poloze lépe cirkulovat krev a putovat k plodu i jejich ledvinám. „Já osobně jsem volila variantu v polosedu, zejména nad ránem, když jsem nemohla spát. Spaní na břiše je možné v prvních měsících, horší je to když začne překážet bříško. Z toho vyplývá jako nejlepší poloha na boku s tím, že je vhodné podložit si horní nohu polštářem - lepe se pak spí, hlavně v posledních měsících,“ říká Kristýna Přibylová, matka dvou chlapečků a novorozené Verunky. V těhotenství téma poloh konzultovala i se svým týmem zkušených lektorů a fyzioterapeutů, kteří se jinak věnují správnému fyzickému vývoji dětí a provozují speciální dětské tělocvičny Monkey´s Gym (www.monkeysgym.cz). Zkrátka - poslouchejte své tělo. Ono vám pošeptá, kdy je mu dobře, co mu vyhovuje, a která poloha je nejlepší.

  1. Nepodceňujte zázračný kojící polštář

O tom, že kojící polštář pomůže usínání, je přesvědčena i maminka hned čtyř dětí, Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík (www.juklik.cz): „Pravda, spousta maminek dokáže kojit při jakékoliv příležitosti a bez jakýchkoliv polštářů kolem. Ale kojící polštář je multifunkčním pomocníkem při kojení i při polohování miminka v nejútlejším věku. A výhodu má i pro vaše těhotenské bříško. Pokud ho koupíte už v těhotenství, dohlédněte na to, aby se dal roztáhnout do delší žížaly. Budete velmi mile překvapena, jak se dokážete se svým bříškem pohodlně proplést do kojícího polštáře. Najdete s ním velmi lehce polohu, která vám i vašemu miminku v bříšku, bude vyhovovat. Samozřejmě si pro klidnější spánek vystačíte i s velkými polštáři, ale pokud uvažujete o kojícím polštáři, určitě si ho pořiďte už v průběhu těhotenství.“

 

  1. Romantická kniha a sex pomáhají

Těhotným ženám odborníci doporučují chodit spát před půlnocí a nechat si na spánek dost času. Klidně si lehněte i během dne a kdykoli pocítíte únavu, hlavně v těch posledních týdnech.
Samotnou vás překvapí, jak jedna intenzivní hodinka spánku může být energií nabíjející.

„Něco jiného je, když spánek nepřichází. Mně se osvědčilo vzít pěknou, pozitivní, klidně i mírně romantickou knihu a chvíli si číst. Myšlenky se uklidní a spánek přijde sám. Dokonce pomáhá i jen (nějakou tenší) knihu držet, lehnout si na bok a zavřít oči... No a v neposlední radě je pro těhotné ženy dobré nevyhýbat se sexu, po kterém spánek přijde úplně sám,“ radí Kristýna Přibylová.

  1. Lehká večeře a Omega 3

Za nespavostí (nejen u těhotných) často může stát špatná a těžká večerní strava. „Těhotných ženám bych doporučil zvýšit konzumaci Omega 3 - mastných kyselin, které jsou obsaženy například v sóje, dýňových semínkách, ořeších a v rybách, což je ostatně ideální lehká teplá večeře,“ doporučuje výživový specialista Martin Škába.

 

  1. Večer nepracujte ani se nedívejte na horory

U počítače jste (ano, často i vy nastávající maminky) strávili celý den, nechte ho večer už vypnutý. Rozhodně tak učiňte po půl deváté večer a vypněte mozek vůbec. Také minimalizujte vzrušení – drama nebo horror v televizi vám rozhodně neprospějí.

 

  1. Vyvětrejte tělo i hlavu

„Večer si udělejte klidně jen kratičkou procházku, ale jděte na čerstvý vzduch a trochu se protáhněte, bude se vám lépe trávit a hlavně si vyčistíte hlavu, která by pak ještě před spaním spoustu věcí chtěla zpracovávat,“ říká Jana Havrdová z iniciativy Česko se hýbe.

 

  1. Voňavá koupel

Asi hodinu před spaním si napusťte příjemně teplou koupel, do které si dejte několik kapek relaxačního oleje. Před tím se namažte uvolňujícím olejem a své tělo pořádně pohlaďte a promasírujte.

 

  1. Masáž pro těhotné

Jednou za čas si dopřejte speciální masáž pro těhotné. Nejen, že se krásně zrelaxujete, ale určitě vám uleví od bolesti zad nebo hlavy, pomohou v prevenci proti otokům končetin, nevolnostem a díky speciálním olejíčkům zabráníte vzniku strií nebo popraskání kůže.

 

  1. Televize i knihy z ložnice ven!

V ložnici si vyvětrejte, mobil nechejte mimo ni (existují přece budíky, jejichž tikot navíc může působit uklidňujícím dojmem), nečtěte, nedívejte se na televizi, pokud ji máte i v této místnosti a zkuste jednoduše vypnout.

 

  1. Nepromítejte si předchozí den ani nemyslete na to, co bude

Za mnohým předlouhým převalováním v posteli často stojí myšlenky na to, co se daný den stalo, nebo naopak, co vás čeká a znepokojení z blížícího se porodu může být rozhodně jedním z důvodů, proč nemůžete usnout. Rada odborníků je jediná – nenoste si do postele starosti. A jak na to? „Vyzkoušejte večerní třicítku,“ radí Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar. „Najděte si navečer čas jen pro sebe a své starosti. Sepište si je na papír a postupně odškrtejte ty nedůležité. Uvidíte, že u mnohých vás napadne řešení a pokud toto sezení budete provádět každý den, papír bude většinou za třicet minut zcela čistý.“

 

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek