_Horké noci spánku příliš nepřejí

Horké noci spánku příliš nepřejí. Lidé se opakovaně budí uprostřed noci a teplo v místnostech nedovolí znovu usnout. To se samozřejmě týká dospělých, i malých dětí.

Datum publikace: 20.06.2017
Horké noci spánku příliš nepřejí

 

„Průměrná doba spánku dospělého člověka je osm hodin. U dětí je potřeba spánku výrazně vyšší. Novorozenci prospí většinu dne a mladší školní děti by měly spát kolem deseti hodin," říká úvodem docentka MUDr. Iva Příhodová, Ph.D., z Neurologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.
Nedostatek spánku přináší řadu potíží. U dospělých jde například o zvýšení agresivity, bolesti hlavy, neschopnost soustředit se na práci či vyšší úrazovost. U malých dětí spánkový deficit způsobuje plačtivost a mrzutost, u dětí školou povinných neschopnost se soustředit a podobně.

Jak se nám spí dobře

Ideálním místem pro spánek malých i dospělých je tichá, chladná tmavá místnost, která za normálních podmínek má teplotu vzduchu 18 až 20 stupňů Celsia.  To je ale nyní téměr nemožné. "Teplé noci a nemožnost pořádně vyvětrat vytváří opačné podmínky, než jaké potřebujeme k tomu, aby naše tělo během noci správně regenerovalo a nabralo nové síly,“ říká lékařka.
Část moderních domácností je vybavená klimatizací. Ty jsou hlavně během horkých nocí fajn pomocníkem. „Teplota ložnice by neměla být nižší než doporučených 18-20 stupňů, to proto, aby organismus nebyl vystaven velkým teplotním změnám při přechodu do míst neklimatizovaných. Příliš vychlazené místnosti a pobyt v nich jsou častou příčinou rozvoje tak zvané letní rýmy, ucpaných dudit, letních angín, či bolestí hlavy a u dospělých i bolsetí zad,“ komentuje lékařka.
Ochladit místnost by se ale měli snažit i ti, kdo klimatizaci nemají. „Obecná zásada je - ve dne nevětrat a clonit sluneční paprsky a v noci naopak řádně otevřít okna a snažit se udělat průvan, případně použít přenosné větráky, “ radí lékařka.

Mladí i staří

Tropické teploty jsou velkou zátěží pro všechny věkové skupiny. „S vysokými teplotami se špatně vyrovnávají malé děti, dospělí, těhotné ženy, senioři i chroničtí pacienti. Zejména u dětí a seniorů může být během letních dní problém s dostatečným příjmem tekutin. Ty by člověk měl přijímat rovnoměrně během celého dne, nikoli nárazově, ve velkém množství těsně před spánkem,“ radí lékařka. S nárůstem teplot je dobré změnit i jídelníček. „Těžká a kořeněná jídla jsou dalším faktorem, který během letních nocí snižuje kvalitu spánku. Jídlo, zejména večeře, by mělo být lehké, snadno stravitelné a podávané by mělo být minimálně s dvou tří hodinovým odstupem od uložení na lůžko,“ doporučuje docentka Iva Příhodová.

Jak docílit ochlazení

  • Otevřením okem umístěných proti sobě
  • Změnou ložního prádla – ideální na horké noci je saténové povlečení, které chladí
  • Zlepšení podmínek v místnosti pomůže rozvěšení mokrých prostěradel a ručníků na balkony, lodžie, případně okna
  • Tělu pomůže vlažná sprcha, či otření mokrou žínkou
  • Pocit svěžesti tělu dodají sprchové gely s tea tree olejem, mátou, případně s výtažky z citrusů a levandule
foto: pixabay.com

 

 

 

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek