_Důležité minerální látky

Organismus ženy v době jiného stavu má vyšší potřebu příjmu některých vitamínů a minerálů. Je to tím, že vyvíjející se plod tyto látky potřebuje a bere si je z organismu ženy. Víte, o co byste měla obohatit svůj jídelníček?

Datum publikace: 26.08.2011
Důležité minerální látky

Spotřeba železa se zvyšuje o 100%, zatímco kalorická spotřeba jen o 15%. Nároky na všechny ostatní látky jako je vápník, fosfor, thiamin nebo vitamín B6 se zvýší o 33-50%. Bílkoviny, zinek a riboflavin vyžadují zvýšení přísunu pouze o 20-25%. Nároky na přísun energie, jódu, niacinu, vitamínu A, B12 a C stoupnou o méně než 17%. S výjimkou železa a kyseliny listové je možné dosáhnout velmi snadno normálních denních dávek vitaminů pomocí vyvážené diety. Vedle vitamínů, kterých je v těhotenství vhodné užívat zvýšené množství, existují i vitamíny, které při předávkování mohou plod poškodit. Vitamíny v tuku rozpustné, zejména A a D jsou potenciálně toxické během těhotenství. Podáváním dávek kolem 500 000 IU byly prokázány vrozené vady u zvířat. Tyto vrozené vady se týkají deformací ucha, oka a rozštěpu rtu. Jsou dokumentovány případy vrozených vad ledvin, jejichž matky užívaly kolem 40-50 000 IU vitamínu A v průběhu těhotenství.

Vápník a hořčík

V těhotenství je velká »poptávka« po vápníku - kalciu. Ten je důležitý zejména pro kosti a zuby dítěte. Těhotné by tak měly mít dostatek mléčných výrobků – mléka, jogurtů, tvarohů a sýrů – především tvrdých, ze kterých tělo dokáže minerál lépe získat.

Železo

Nastávající maminky často trápí chudokrevnost. Během jiného stavu dojde ke zvýšení objemu krve a tím i ke vzniku většího počtu červených krvinek. Zároveň se ale vytváří i červené krvinky miminka. Dosavadní přísun železa tak organismu nestačí a je nutné jeho doplnění, často i pomocí potravinových doplňků.

Jód

Pro zdravý vývoj miminka je nutný i dostatek jódu ve stravě. Ten je třeba ke správnému fungování štítné žlázy a ke zdravému mentálnímu vývoji dítěte. Jeho nedostatek může způsobit úmrtí plodu, potrat a těžké mentální postižení zvané kreténismus. Přirozeným zdrojem jódu jsou mořské ryby a mořská sůl, případně sůl jódem dodatečně obohacená. /p>

Vitamíny skupiny B a C

Jejich potřebu doplní běžná pestrá strava bohatá na zeleninu.

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek