_Kyselina listová – důležitý vitamin komplexu B pro těhotné

Kyselina listová je jeden z několika vitaminu komplexu B. Najít ho můžete i pod názvem folacin, folát, vitamin B9 či acidum folicum. Většina těhotných žen tento vitamin dobře zdá, jeho konzumace a konzumace potravin, které ho obsahují, se totiž doporučuje v době plánování těhotenství v hojné míře. Kde všude kyselina listová je?

Datum publikace: 28.10.2016
Kyselina listová – důležitý vitamin komplexu B pro těhotné

 

Jak už název napovídá, kyselina listová je ve velkém množství obsažena v listové zelenině.

Zdroj kyseliny listové

Konkrétně ji najdete třeba ve špenátu, kapustě, růžičkové kapustě, zelí, hlávkovém salátu a podobně. Ovšem nejen tam. Květák, brokolice, zelené fazolky, hrášek a další zelená zelenina včetně salátových okurek je na tento vitamin velmi bohatá také.
Překvapením možná je, že dobrým zdrojem kyseliny listové je i červená řepa či rajská jablíčka.
Vedle zeleniny je možné kyselinu listovou najít i ovoci – například v malinách, mangu a jahodách.
Vitamin B9 je obsažen i v ořechách a obilných klíčkách.

Potraviny bohaté na vitamin B9

Asi se ptáte, zda je tento prvek obsažen i v dalších potravinách.
Jistě – celozrnný chleba, müsli, jogurty, měkké sýry – to všechno jsou bohaté zdroje tohoto prvku.
Kromě nich kyselinu listovou obsahují i kvasnice a z masa játra.

Proč kyselina listová zajímá ženy?

Vitamin B9 se v organismu podílí na mnoha metabolických pochodech. Pro těhotné má však jeden zvláštní význam. Je prevencí vzniku rozštěpových vad plodu, jednoduše řečeno, včasné podávání tohoto vitaminu v době před otěhotněním a v době začátku těhotenství, snižuje výskyt vrozených vad nervového systému a snižuje vznik rozštěpu rtu, patra a dalších vad plodu.
Nedostatek kyseliny listové ve stravě běžné populace souvisí i s poruchou krvetvorby, při níž dochází ke zvětšení a deformaci červených krvinek. Tyto změny na krvinkách vedou k problémům s přenosem kyslíku v organismu.

Kolik kyseliny listové denně?

Doporučení množství vitaminu B9 pro těhotné ženy je 400-600 ?g na den.
Vitamin B9 je krom svých přirozených zdrojů i součástí i mnoha potravinových doplňků a vitaminových přípravků učených pro těhotné či pro ženy plánující těhotenství.
Kyselina listová je rozpustná ve vodě, z organismu se vylučuje močí a nehrozí při ní předávkování.
Nadbytek se projevuje pachutí v ústech či podrážděním nervové soustavy. Přijímáním této látky ve formě stavy však riziko předávkování nehrozí.
V případě užívání potravinových doplňků či vitaminových preparátů dodržujte doporučené dávkování a o vhodnosti použití těchto přípravků se poraďte se svým lékařem, případně s lékárníkem.

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek