_V teplých dnech je pitný režim důležitý

Vysoké teploty opět sužují Česko. Rtuť teploměrů se před běžně vyšplhá ke 30 °C a teplé až tropické jsou i noci. Právě v těchto dnech je dobré vědět, kolik tekutin by člověk měl přijmout.

Datum publikace: 18.08.2017
V teplých dnech je pitný režim důležitý

 

„Voda je základní složkou našich tkání, významným prostředníkem metabolických reakcí, součástí oběhového, detoxikačního a dalších systémů našeho organizmu. Bez vody není život, přijímáme ji a opět se jí zbavujeme. Nedostatečný příjem vody způsobuje dehydrataci.
Už mírná dehydratace je provázena horší výkonností. Například u školních dětí byly v době výuky prokázány výpadky krátkodobé paměti, horší koncentrace, snížená schopnost reaktivity na vyučovací proces. Při závažné dehydrataci postupně dochází k suchosti sliznic, omezení tvorby potu a moče, zrychlení srdeční činnosti, snížení krevního tlaku, selhání krevního oběhu a životních funkcí,“ říká MUDr. Petr Tláskal, CSc. , Ústavní nutriční lékař FN Motol.

 Co je žízeň

Žízeň je již projevem nedostatku vody v organizmu, tedy stavu, který je označován jako dehydratace. Nejvíce ohroženou skupinou jsou děti a starší lidé, protože většinou nemají intenzivní pocity žízně. Základem prevence je dostatečný pitný režim. Pravidelný a vhodný pitný režim významně podporuje všechny životně důležité funkce organizmu a je nezbytnou součástí prevence celé řady onemocnění včetně těch velice závažných.

Pozor na skryté cukry!

„Z několika studií zaměřených na dětskou populaci vyplynulo, že děti, respektive jejich rodiny pitný režim často podceňují. Příjem tekutin se ukázal jako nedostatečný zejména u dětí školního věku (nejvíce u 10–14letých), hlavně ráno s omezením příjmu tekutin při snídani,
ale dále i ve škole. Výsledky studií ukázaly u dětí ve věku kolem 10 let, že pokud ráno nepřijmou alespoň 250 ml tekutin nebo v průběhu dopoledne konzumují méně tekutin než 400 ml, jsou ve škole často dehydratované, což může mimo jiné vést ke zhoršené schopnosti soustředit se a následně k horším školním výsledkům,“ dodává odborník.

Jaké nápoje dávat dětem?

Odborníci doporučují pít zejména nápoje s omezeným množství přidaného cukru. Pozor je třeba dávat i u ovocných koncetrátů a u koncetrovaných přírodňích šťáv.

  • Vhodným zdrojem tekutin je přírodní pramenitá voda
  • přírodní minerálky, které doplňují tělu důležité minerální látky (např. hořčík, vápník, draslík a fluor).
  • Neslazené ovocné čaje
  • Přírodní ovocné šťávy v omezeném množství

„Analýza jídelníčků včetně konzumace nápojů v rámci zmíněných studií prokázala, že je u dětí častá vyšší konzumace cukrů, které děti přijímají i prostřednictvím nápojů, a to zejména během školní výuky. Ze všech doma zkonzumovaných nápojů děti vypily 72 % slazených a ve škole 79 %. Celková konzumace cukrů byla ve všech věkových skupinách podstatně vyšší, než je doporučováno. V rámci prevence rozvoje chronických nezánětlivých onemocnění by měly být v naší výživě, včetně výživy dětí, především přirozeně se vyskytující sacharidy bez jejich zbytečného navyšování slazením. Cukry by měly tvořit méně než 10 % celkového energetického příjmu. Redukce příjmu cukrů je proto nezbytná, ve stravě stejně jako v nápojích,“ dodává MUDr. Tláskal.

Rady pro rodiče:

  • Dbejte na to, aby se vaše dítě před odchodem do školy dostatečně napilo.
  • Připomínejte svému dítěti, že by se mělo napít nejen při obědě, ale i v průběhu dopolední
    a odpolední výuky, minimálně 6x denně.
  • Zajímejte se o výběr vhodných nápojů pro své dítě s omezováním konzumace cukrů. 

 

Jaké množství tekutin za den potřebujeme vypít?

  • Novorozenci 1.–3. den           30–70 ml/kg/den
  • Novorozenci 4.–28. den         100–150 ml/kg/den
  • Kojenci 1.–12. měsíc              150–120 ml/kg/den
  • Děti 1–6 let                             100–90 ml/kg/den
  • Děti 7–10 let                           85–70 ml/kg/den
  • Děti 11–18 let                         50–40 ml/kg/den
  • Dospělí                                    35 ml/kg/den

Fyziologická potřeba příjmu vody, do přijatého množství tekutin se započítává i tekutika, která se součástí jídla - ovoce, vývar a podobně.


Zdroj: AquaLife Institut

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek