_Desatero, jak předcházet nadváze a obezitě u dětí

Myslíte, že se vaše dítě "vytáhne" z nadbytečných kilogramů? Přehledné desatero vás vyvede z omylů a poradí, jak včas pomoci svým ratolestem. Deset bodů zdravé životosprávy je tu pro vás.

Datum publikace: 17.05.2012

Pravidelný pohyb 

- ze všech dostupných postupů je nejúčinnější metodou v prevenci nejen nadváhy a obezity, ale i třeba cukrovky. Navíc zde platí rčení, že co se v dětství naučíš, budeš používat celý život. Dejte svým dětem možnost poznat, jak je pohyb příjemný – později to půjde hůře.

Pravidelné stravování

– nezapomínejte na snídani, její vynechání ve stravovacím režimu většinou vede k rychlému doplnění energie ve formě sušenek nebo slazených nápojů během vyučování, což je častou příčinou vzniku nadváhy u dětí.

Dostatek ovoce a zeleniny

(minimálně 3× denně) – počítá se např. jablko ke svačině, rajče či okurka jako příloha k večeři či zeleninová obloha při jídle v restauraci pokud ji dítě opravdu sní.

Soustředit se na jídlo

– provozování jiných činností při jídle vede k tomu, že obvykle sníte více než potřebujete, jelikož tyto vjemy zakryjí pocit nasycení.

Vyhýbat se reklamám na potraviny

– častým spouštěčem nadváhy bývají právě televizní reklamy, které jsou čím dál tím více zaměřeny na děti. Snažte se jim tedy vyhýbat, stejně tak jako „rizikovým“ uličkám v nákupních centrech.

Pravidelný spánek

– je pro dítě zcela zásadní, jinak bude unavené, neodpočinuté a energii bude získávat z okamžitých zdrojů, tedy jídla a pití.

Dostatek mléčných výrobků

– obsahují totiž vápník, který je důležitý pro stavbu kostí.

Nedržet žádné moderní redukční diety

(pozor zvláště u dívek) – existuje celá řada tzv. věrohodných zdrojů, jak zaručeně zhubnout. Většinou ale nefungují. O redukci hmotnosti u vašich dětí se raději poraďte se svým dětským lékařem, zvláště v případech, kdy se jedná o kompletní změnu stravovacího režimu.

Zapojit se musí celá rodina

– budete-li změny stravovacích návyků, které vám naordinoval dětský lékař, uplatňovat pouze na dítě, očekávaného efektu velice pravděpodobně nedosáhnete.

Omezte hry na počítači a sledování televize

– na tyto činnosti stanovte dětem týdenní časový limit, a ještě lépe ho kompenzujte aktivním pohybem, zvláště je-li venku hezké počasí.

 

Zdroj: VZP

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek