_Už žádná rýma, kašel a teplota!

Zima i chřipkové epidemie jsou v plném proudu a kašel, rýma a bolesti svalů trápí většinu z nás. Co můžete udělat pro to, aby se vaše děti nenakazily některou z infekčních nemocí a netrávily celou zimu s kapesníkem u nosu a v posteli? 

Datum publikace: 03.02.2013
Už žádná rýma, kašel a teplota!

Všichni to známe, stačí jeden nemocný spolužák a rázem je celá třída ve škole či ve školce nemocná. Pro šíření a přenos bakterií, virů a infekcí je dětský kolektiv přímo „ideální“. Není proto překvapením, že právě děti stonají nejčastěji. Pokud však nechcete zanedbat školní docházku vašeho malého školáka, nabízíme pár praktických rad, jak podpořit dětskou imunitu a virům a zimním onemocněním vyhlásit válku. 

Hygiena neznamená jen mytí rukou

Chřipka a nachlazení se šíří kapénkovou infekcí vzduchem. Pokud nechcete, aby vaše dítě strávilo pár dní v posteli, naučte ho dodržovat základní hygienická pravidla. V době chřipkových epidemií dbejte na to, aby si děti co nejčastěji myly ruce teplou vodou a mýdlem, aby si při kýchání a kašlání přikrývaly nos a ústa papírovým kapesníkem, který poté vyhodí do koše. Důležité je také nepoužívat cizí předměty jako hračky, mobilní telefony, příbory a skleničky a nepít z jedné lahve, nebo nekonzumovat jídlo z jednoho talíře se spolužákem.

Mně je zima a zebou mě nožičky!

Prochladnutí, nevhodné oblečení a pobyt v suchém a přehřátém prostředí jsou faktory, které dětskou imunitu oslabují. Termoregulace se u malých dětí teprve vyvíjí, proto se snadno přehřejí nebo naopak prochladnou. Současné děti tráví málo času venku na čerstvém vzduchu, navíc jsou většinou nevhodně oblečené, což nepřímo snižuje schopnost organismu čelit virovým nákazám. Děti byste z obavy před chladem neměli oblékat příliš a oblečení by vždy mělo být uzpůsobeno aktivitě, kterou dítě venku bude provádět. Nejdůležitějším principem v oblékání je vrstvení. První vrstva je nejdůležitější, protože tu dítě nejvíce vnímá. Měla by být proto příjemná. Její hlavní funkcí je ale odvádět pot a udržovat teplo, vhodné je proto zvolit funkční termoprádlo. Druhá vrstva tepelně izoluje a pohlcuje vlhkost, teprve třetí vrstva chrání proti větru, dešti a udržuje dítě v teple. Při vrstvení nezapomeňte také na rukavice, čepici, šálu a dobrou obuv. Systém vrstvení platí i pro miminka. Obecně se můžete řídit pravidlem, že jedna vrstva navíc je lepší, než o jednu vrstvu méně.

Otužováním proti nákaze

Ke zlepšení imunity dětí přispívá postupné otužování. Mezi základní otužovací procedury kromě pobytu na čerstvém vzduchu patří spánek ve vyvětrané místnosti, pokud je dítě zvyklé i při otevřeném okně. Pravidelné větrání by v zimě mělo být spíše častější a krátké. Ideální teplota místnosti na spaní se pohybuje kolem 18 °C, ve dne by pak teplota měla být v rozmezí 20 až 22 °C. 

Zdravý životní styl zas a znova!

Dodržování zásad správné životosprávy patří mezi základní preventivní opatření před řadou nemocí. Děti by měly jíst pravidelně 5 – 6 krát denně. Strava by měla být pestrá, vyvážená, bohatá na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, polotučné mléčné výrobky a kvalitní zdroje bílkovin jako jsou ryby či drůbež. Osvědčeným pomocníkem v boji proti infekcím je vitamín C, který přispívá ke správné funkci obranyschopnosti a působí také v boji proti únavě. Vitamín C je hojně obsažen v citrusových plodech, ale také v šípku, brokolici, zelí, kiwi, rybízu, rajčatech nebo v bramborách. Pro zdravé sliznice je důležitý vitamín A, který dětem dodáte v játrech či v rybím tuku. Překonat nachlazení pomůžou také vitamíny skupiny B obsažené v luštěninách, mléčných výrobcích, obilninách nebo v ořechách, vitamín E, echinacea a zinek, který je v mase nebo v ovesných vločkách. Zdravá výživa s dostatkem vitamínů a pravidelný pitný režim by ke správnému efektu měly být doplněny také dostatečnou a vhodnou fyzickou aktivitou. Nebojte se ani v zimě vzít děti na procházku ven. Bruslení, bobování a koulování děti bude bavit a čerstvý vzduch jim prospěje.

Co dělat, pokud se přeci jen nakazí?

Udělali jste vše proto, aby se vaše dítko nenakazilo, ale infekce ho stejně dostihla? Pokud váš školák přijde domů s rýmou, ucpaným nosem, kašlem či bolestí v krku, je vhodné nechat ho doma v klidu na lůžku, zajistit dostatek tekutin a vitamínů nejlépe ve formě čerstvého ovoce a zeleniny a bylinných čajů. Při rýmě donuťte děti co nejčastěji smrkat, aby zánět nepostoupil do vedlejších nosních dutin, u kojenců používejte odsávačku. Pokud má dítě teplotu, podávejte léky na snížení teploty. Když teplota přesáhne 38 °C, vyhledejte lékaře. V případě, že je dítě doma déle než 3 dny a jeho stav se nelepší, či se vyskytnou nějaké komplikace, zajděte s ním k lékaři. Lékaře ale navštivte vždy, pokud se jedná o onemocnění u kojenců.

Ukázka vhodného jídelníčku v době chřipek a nachlazení

  • Snídaně: ovesné vločky s jogurtem, medem a ovocem, neslazený pomerančový džus ředěný vodou, čaj 
  • Svačina: tvarohový dezert s ořechy, pomeranč (kiwi) 
  • Oběd: zeleninová polévka nebo slepičí vývar, kuřecí maso s brokolicí a rýží nebo rybí filé s brambory a mrkvovým salátem. 
  • Svačina: celozrnné pečivo obložené sýrem, šunkou, paprikou a okurkou nebo doplněné o jedno jablko 
  • Večeře: plátek slunečnicového chleba s tvarohem obložený rajčaty nebo těstovinový salát se zeleninou a kuřecím masem, čaj

 

Zdroj: VZP, Baby klub

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek