_Lidé milují ohňostroje, protože se rádi bojí, říkají vědci

Datum publikace: 21.12.2018

Je to každý rok a jinak tomu není ani letos, prosinec doprovázejí rány z dělobuch a petard a poslední den a noc v roce oblohu zdobí miliony barevných světel ohňostrojů. Jedni nad tím žasnou a jásají, další upozorňují na to, že oslavy mohou mít i jinou, klidnější podobu, a hluk odsuzují. Co lidi láká k tomu projevovat radost mohutnými ranami a hlukem?

Studiem působení akustických projevů petard a ohňostrojů na lidský organismus se zabýval Daniel Glaser, neurolog a ředitel Vědecké galerie v Londýně na King's College ve Spojeném království. Ten se domnívá, že za oblibou pyrotechniky stojí to, že nás děsí. Jejich působení přirovnává k bouřce, bleskům a hromu, tedy k jevům, kterých se přirozeně živočichové, i lidé, bojí a mají před ním respekt.
Blýskání při bouřce doprovází hlasité zahřmění a podobný efekt způsobuje i ohňostroj. Obloha plná barevných světel a zvukové efekty ohňostroje k sobě neoddělitelně patří. Ovšem člověk ze zkušenosti ví, že nejde o nic, co by ho ohrozilo. Vizuální a akustické efekty, ale přesto aktivují v mozku centra, která jsou se strachem spojena.

„Rány a světelné efekty aktivují amygdalu, centrum v mozku, které detekuje strach. Barevná záře a rány, které slyšíme opakovaně, v nás tento pocit umocňují. Následkem toho dochází v našem organismu k vyplavení dopaminu, hormonu, který je spojen s pocitem slasti, potěšení a odměňování,“ popisuje Glaser.

Strach pod kontrolou

Tímto mechanismem původní pocit strachu, který v nás pyrotechnika podvědomě vyvolává, přechází v pocity pozitivní. Podle neurologa je změna ze strachu v radost umocněna vědomím, že má člověk tyto efekty pod kontrolou, že je může přímo ovlivnit a regulovat.

„Lidé jsou nadšení z očekávání strašidelného zážitku,“ komentuje neurolog. Je to podobné, jako když člověk sleduje horory či napínavé filmy, u kterých se dobrovolně a rád bojí, nebo čte napínavou knížku. Glaser upozorňuje na to, že na principu napětí a jeho uvolnění, jsou vystavena i díla slavných skladatelů vážné hudby, kdy skladby nabízejí pasáže tiché a harmonické a po nich přicházejí úseky hlasité a plné napětí.
Člověk se zkrátka rád bojí, ví-li, že efekty, které v něm způsobují pocity hrůzy, má plně pod kontrolou.

 

Autor: Barbora Neubergerová


Petr ŠobraMgr. Petr Šobra

působí od roku 2011 jako ředitel psychologického centra Duhovka, které v rámci Duhovka group poskytuje poradenské, terapeutické a koučovací služby. Vystudoval jednooborovou psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Pracoval v
Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Vede vlastní psychoterapeutickou praxi. Absolvoval systemicky zaměřený psychoterapeutický výcvik „Umění terapie“. Od roku 2015 spolupracuje s Akademií rodičovství.


_ Zde klikněte pro zobrazení a přidávání dotazů
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek