_Těhotenská žravost k jinému stavu patří, má to ale své hranice

Jste těhotná a propadáte »záchvatům vlčí žravosti«? Chutná vám sladké, kyselé a našla jste zalíbení i v jídlech, která byste jinak ani nepolkla? Možná si myslíte, že je to lepší varianta, než když byste trpěla celodenní nevolností a na jídlo jste se nemohla ani podívat. Jenže i tady platí, že všeho moc škodí.

Datum publikace: 16.05.2011
Těhotenská žravost k jinému stavu patří, má to ale své hranice

Těhotenství a hormonální změny s ním spojené dokáží stravovací návyky nastávající maminky obrátit naruby. Jedna část těhotných začátek jiného stavu prozvrací, druhá skupina tráví veškerý volný čas labužnickým vybírám dobrot. Oba extrémy jsou ale na škodu. Urputná nevolnost není příjemná a pokud trvá dlouho, je to stav, který by se neměl podceňovat. Chuť k jídlu, která hraničí s přežíráním, ale také vadí.

Kde tedy najít zlatou střední cestu?


Základem všeho by mělo být uvědomění si, že nadváha není dobrá. Vlastní těhotenství váží zhruba 12 kilo. Do této váhy se počítá váha plodu, plodová voda, zvětšení objem krve, placenta atd. Pokud žena přibere tuto váhu, znamená to, že těhotenství probíhá tak jak by mělo. Těhotná nestrádá, ale ani si nezakládá na kila navíc. Pokud ale nastávající maminka nabere 20 nebo více kilo a příčinou je pouze zvětšená chuť k jídlu, je to špatně. Je jasné, že zvýšenou chuť k jídlu, která je nejurputnější během prvních třech měsíců, ale může trvat až do porodu, asi málokterá maminka ukočíruje jen vlastní vůlí. Spíš jde o to, najít správné potraviny, které uspokojí touhu po jídle a přitom nebudou kalorickou bombou pro tělo.

Máte chuť na sladké a slané?


Místo dortů, čokolád a kynutých koláčů zkuste sáhnout po sušeném ovoci. Fajn jsou sušené hrozinky, brusinky, ananas nebo jablka. Neodoláte pohledu na slané brambůrky plné tuku?
Zkuste je vyměnit za oříšky. Pokud vaše chutě svádí pikantní jídla, nahraďte je saláty ze syrové zeleniny. Další možností je výměna tučných jídel za jejich nízkotučnou variantu.
To jde například u sýrů, tvarohů nebo jogurtů. Jste-li vysazená spíše na maso, raději dávejte přednost kvalitním libovým masům, než druhům tučným. Toto pravidlo dodržujte i při výběru uzenin. Spíše si dejte šunku, než tučný salám. V jídelníčku nezapomínejte na dostatek tekutin. Když vaše chutě touží po sladkých džusech, začněte si je ředit neperlivou vodou nebo upřednostněte vymačkanou šťávu z čerstvého ovoce. Je plná vitamínů a vlákniny a navíc si její přípravou zkrátíte čas, který byste jinak věnovala výběru něčeho dobrého.


Jíte jen za jednoho


Rozhodnete-li se, že svojí žravost přeci jen zvládnete vůlí, nepodlehněte nátlaku okolí a povídání o tom, že právě teď musíte jíst za dva. Zvýšený přísun živin vaše tělo sice potřebuje, ale určitě to neznamená, že si k obědu místo vaší normální porce dáte dvojnásobný nášup! Žravostí získaná kila, vám budou jen na obtíž. První komplikace můžete zaznamenat hned při porodu, kdy nebudete kvůli váze schopná dostatečně spolupracovat. Další na vás budou čekat při návratu z porodnice domů, až zjistíte, že nedopnete jediné kalhoty, sukně ani kabáty.

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek