_Šestero dobrých rad pro pacienty

Nevíte jak se máte chovat ke svému lékaři? Tady je šestero rad, které vám komunikaci mohou usnadnit.

Datum publikace: 28.06.2011
Šestero dobrých rad pro pacienty


Ptejte se

Lékaři a ostatní zdravotníci jsou povinni vás seznámit se všemi plánovanými výkony, s jejich riziky i s variantami řešení. Žádný výkon nemůže být proveden bez vašeho souhlasu. Nestyďte se zeptat lékaře či sestry na vše, co vám není jasné. Trvejte na tom, aby zdravotníci odpověděli jasně a srozumitelně na vaše dotazy.

Předcházejte rizikům

Dbejte na to, aby zdravotníci, kteří vás ošetřují, neměli pochyb o vaší totožnosti – nebojte se zeptat „je ten lék opravdu pro mne, jmenuji se XY“. Pokud vám budou provádět výkon, při kterém budete v anestézii, požadujte identifikační náramek. Pokud užíváte nějaké léky, nebo máte na léky či potraviny alergii, sdělujte to důsledně zdravotníkům, navíc tuto informaci napište na list papíru, který umístěte na svůj noční stolek v nemocnici. Žádná oblast lidské činnosti není odolná vůči chybám – chybovat je lidské – snažte se proto svou obezřetností výskyt chyb druhých minimalizovat.

Chraňte se

Sledujte, zda si personál, který vás ošetřuje, důsledně myje či dezinfikuje ruce předtím, než k vám přistoupí – ruce personálu jsou hlavním přenašečem někdy i smrtelných nemocničních nákaz. 

Starejte se o sebe

Nic není cennějšího, než vaše zdraví – pokud jste upoutáni na lůžko, či je plánován výkon s dlouhodobým uspáním, zvažte pověření jiné osoby (příbuzného, přítele) tím, že bude od zdravotníků průběžně vyžadovat informace o vašem zdravotním stavu za vás. Dodržujte pokyny zdravotníků, jakékoli komplikace (i ty, z vašeho pohledu banální) hlaste co nejdříve.  

Nebojte se

I když ne všichni zdravotníci budou reagovat na vaše dotazy a požadavky pozitivně, mlčení se nikdy nevyplácí – nebojte se ozvat – jde o vaše zdraví! Pokud vás některý zdravotník odbyde, žádejte rozhovor s jeho nadřízeným.  

Vzdělávejte se

Zajímejte se o preventivní programy, sledujte aktuální informace ze zdravotnictví ve všech médiích. Staňte se vzdělanými a poučenými laiky. Pouze dostatečně informovaný a vzdělaný pacient se stává klientem, který je schopen spolurozhodovat o své léčbě, upozorňovat na rizika a omyly a spolupodílet se na jejich odstraňování. Vzdělaný pacient snadněji komunikuje se zdravotníky.

(zdroj MZČR)

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek