_Praktické rady

Cvičení ásan neboli jógových pozic patří dnes v naší společnosti k nejrozšířenější praxi jógy. Každá z ásan má hluboký význam. Působí na různé orgány v těle, pracuje s určitou skupinou svalů, ale také pracuje s energií a čakrami. Cvičit bychom měly vždy v souladu s dechem a s plnou koncentrací.

Datum publikace: 17.04.2012
Praktické rady

Sanskrtský název ásana znamená „pohodlná pozice“. Přestože některé z pozic jsou zpočátku nepříjemné nebo přímo nemožné, postupným nácvikem se můžeme dobrat k tomu, že se v každé pozici dokážeme uvolnit. V józe se nevyplácí chvátat.

Ásany

Ásany jsou v západní společnosti nejběžnější praxí jógy. Nejde ale pouze o fyzické cvičení. Spíš se jedná o pozice těla, které by měly být pohodlné a ve kterých bychom měli být schopni provádět další techniky - především meditaci a koncentraci. Ásany vedle toho, že působí na fyzické tělo - protahují a uvolňují svaly a klouby a působí na orgány v těle - mají vliv také na pránické tělo (viz Prána), mysl a vědomí.

Po úvodní přípravě můžeme přikročit k vlastní praxi ásan. Každá ásana má nějakou výchozí pozici, ze které ásanu zaujímáme a také se do ní vracíme. V této pozici je třeba se nejprve uvolnit a mentálně se na ásanu, kterou chceme cvičit, připravit. Je dobré si ji v mysli představit. Pozornost bychom měli věnovat také zaujmutí ásany. Často se stává, že do pozice přecházíme rychle a bez kontroly. Součástí vlastní ásany je i její zaujmutí a následný návrat do výchozí pozice, proto bychom jim měli věnovat stejnou pozornost, jako výdrži v ásaně. Z toho důvodu je dobré se nejprve zklidnit a naladit se na danou ásanu. Do pozice přecházíme pomalu, vědomě a v souladu s dechem. V pozici bývá výdrž (u dynamických ásan tomu tak není), a pak následuje stejně pomalý a klidný návrat do výchozí pozice.

Vlastní výdrž v ásaně se odvíjí od charakteru dané ásany. Někdy bývá v zádrži dechu, někdy s volným dechem. Vždy bychom ale měli být uvolnění a soustředění. Zpočátku se soustředíme hlavně na fyzické tělo, snažíme se pozici dovést k dokonalosti a maximálně se v dané ásaně uvolnit. 

Autorka textu Mgr. Andrea Smékalová

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek