_Cvičíte s dětmi? Měli byste!

Cvičení s dětmi je pořádná věda. Podle odborníků je nejlepší začít co nejdříve. Spousta aktivit se doporučuje až od tří let. Například v současné době aktuální lyžování. Ideální je začínat už před nástupem do školy, aby si dítě na pravidelný pohyb zvykalo. Je zapotřebí postupovat pozvolna a jít v tempu ratolesti.

Datum publikace: 05.01.2018

„V dnešní době mají děti většinou s prvním školním dnem zároveň i nástup do různých kroužků. Určitě je ale dobré hned na začátku připomenout, že by měly mít aspoň jedno volné odpoledne pro „nicnedělání“, abychom je dobře míněnými činnostmi zcela nezahltili, neunavili a neotrávili,“ uvedla Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík. Sama má čtyři děti a tak i pořádnou „pohybovou“ praxi.

U starších dětí je fajn počkat na to, co ho zaujme. Na kroužek, nebo aktivitu pak třeba bude chtít s kamarádem, nebo se spolužákem. Pokud to tak není, může si parťáka podle Štrougalové najít ve svém rodiči.

Neumíte to? Nevadí!

„Vůbec nevadí, pokud zatím ani jeden z vás danou pohybovou aktivitu neovládá. To, že se ji budete učit společně, totiž může být skvělým motivačním faktorem. A klidně si na prvních pár lekcí domluvte trenéra, ať vás neodradí případné neúspěchy hned při prvním pokusu. Dítěti tím navíc dáte najevo, že to myslíte opravdu vážně a jste ochotni investovat do společného sportování svůj čas, energii i peníze,“ poradila Štrougalová.

Při pohybu je podle odborníku zapotřebí být důslední. Rodič sám by dítěti měl jít příkladem. Děti se opičí a to co vidí obvykle napodobují. A tak pokud mají doma dva kuřáky, kteří se od rána do večera drží lahváče, je dost pravděpodobné, že to budou dělat také.



Běžte běhat, na brusle, nebo na pořádný výšlap, uděláte něco pro své zdraví a dítěti ukážete směr, který se třeba později vydá. Pokud má dítě tréninky, třeba házené, tak neustupujte ve chvíli, kdy s emu na ně nechce, naopak, motivujte ho. Pravidelnost je důležitá a dítě to musí bavit.

„Mám zkušenost s vlastním synem, který podobně čas od času bojkotuje trénink plavání nebo atletiky – vždy na něj nakonec jde a po tréninku líčí, jak byl nadšený z toho, co dělali, a jak je mu dobře. I u dětí fungují procesy v těle stejně jako u nás dospělých – pohybem se vyplaví hormony a účinně odbourá stres z celého dne,“ vysvětlila Kristýna Přibylová z tělocvičen Monkey´s Gym.

Pomáhá od stresu

Pohyb je důležitý i kvůli tomu, že dítěti pomáhá odbourávat stres ze školy. Je to jeden z nejlepších prostředků jak je naučit žít vlastní život a zdravým návykům toho, jak právě zahnat stres spojený s chováním spolužáků, pedagogů, nebo případnými studijními neúspěchy.

Nejlepší čas, kdy děti vodit na pohybové aktivity a nejrůznější kroužky je ale v září, takže v tuto chvíli bude nejvíce zájmových aktivit plných. Každopádně to ale za pokus stojí. Pokud už vhodný kroužek nenajdete, tak začněte spolu. Společně strávený čas při sportu je k nezaplacení. Fajn je kouknout se třeba na projekt Děti na startu, který vám pomůže třeba s výběrem.

Na každý pád mějte na paměti několik pravidel:

1)     Dítěti jdeme příkladem

2)     Lepší příklad je turistika, než máma s tátou s cigaretou u pusy

3)     S pohybem začínáme co nejdříve, aby se dětem dobře zažil

4)     Na lyže nikdy bez helmy, u kola platí to samé. Fajn je také přidat chrániče

5)     Kroužek volíme ideálně před začátkem školy

6)     Sport odbourává i stres spojený se školou

7)     Jako parťák poslouží kamarád, spolužák, ale i vy, tak se toho nebojte

Autor: Zuzana Zelenková

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek