_Víte, jak zařadit do jídelníčku dítětě zeleninu?

Nedostatkem zeleniny ve stravě trpí v České republice až osmdesát procent dětí v batolecím věku, ukázal průzkum Poradenského centra Výživa dětí. Tato skutečnost se může negativně projevit i v dospělosti.

Datum publikace: 27.03.2012
Víte, jak zařadit do jídelníčku dítětě zeleninu?

„Zelenina má ze zdravotního hlediska nezastupitelný význam. Je zdrojem energie a vlákniny i životně důležitých minerálů a vitamínů,“ vysvětluje MUDr. Pavel Frühauf, primář kliniky dětského a dorostového lékařství Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Třeba je s ní začít co nejdříve

Z pohledu správné výživy je důležité, aby byla zelenina do jídelníčku dítěte zařazena co nejdříve. Ideálně v okamžiku kdy dojde k ukončení výhradního kojení. „Zelenina je ideální jako první příkrm. Nemléčné porce, je vhodné dítěti začít dávat mezi 17. týdnem a 26. týdnem věku. Časté obavy rodičů z rozvinutí alergie v případě brzkého zavádění potenciálních alergenů do stravy se ukázaly jako neopodstatněné. Nejsou žádné důkazy o tom, že by oddalování konzumace jakýchkoliv potravin po čtvrtém až šestém měsíci života dítěte snižovalo výskyt alergických onemocnění,“ dodává lékař.

Problémy se přenášejí do dospělosti

Konzumace nedostatečného množství zeleniny může být příčinou mnoha zdravotních komplikací, které se rozvinou později, v dospělém věku. „Zelenina ve stravě hraje velmi důležitou roli především v prevenci vzniku nádorů a kardiovaskulárních onemocnění. Zelenina společně s cereáliemi a ovocem je jedním z hlavních zdrojů vlákniny, která příznivě ovlivňuje celý gastrointestinální trakt, kde působí zejména na žaludek, slinivku a střeva. Význam má i z pohledu správného metabolismu, kde je zdrojem sacharidů, lipidů a minerálních látek,“ upřesňuje lékař.

Důležitá vláknina

Dietní vláknina je jedlá část rostlin, kterou během trávení nemohou rozložit gastrointestinální enzymy ani enzymy slinivky.

Nedostatek vlákniny v potravě je spojován s:

  • rozvojem zánětu slepého střeva
  • rozvojem nespecifických střevních zánětů
  • vznikem vředů
  • diabetem
  • obezitou
  • vysokým cholesterolem
  • vznikem křečových žil
  • trombózou
  • vznikem hemoroidů

Jak se zelenou začínat

Pokud dítě dospěje do věku čtyř měsíců, je čas začít s nemléčnými příkrmy. Jejich součástí by měla být hlavně zelenina. Tyto příkrmy by dítě mělo dostávat výhradně ze lžičky. Vzhledem k tomu, že je dítě během prvních příkrmů vystaveno ochutnávání nových chutí, je někdy třeba větší trpělivosti ze strany rodičů, než si dítě na novou stravu zvykne.
„Mezi první příkrmy patří zeleninové pyré, po kterém následuje maso-zeleninový příkrm. Zeleninu je možné dítěti dávat i jako jídlo do ruky, zde je možné dítěti podávat cherry rajčátka či baby karotku,“ doporučuje primář MUDr. Pavel Frühauf .

Pár praktických triků, které pomohou v zavádění zeleniny do dětského jídelníčku:

  • začínejte se zeleninou nasládlé chuti, tu většina dětí preferuje
  • přidávejte zeleninu do jídel, která už dítě toleruje
  • nabízejte dítěti syrovou zeleninu před hlavním jídlem, když má velký hlad
  • dávejte dítěti zeleninu i jako jídlo do ruky
  • připravte dítěti k zelenině nějakou vhodnou omáčku, do které si dítě samo může namáčet kousky zeleniny

 

 

 

 

 

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek