_Tipy pro pacienty před návštěvou lékárny

Čas od času s předpisem na léky jdeme do lékárny všichni, víte ale jak se máte v lékárně chovat a co můžete od lékárníka očekávat? Co pro vás platí?  

Datum publikace: 28.06.2011
Tipy pro pacienty před návštěvou lékárny

Svobodná volba lékárny

Pacient má právo vybrat si lékárnu, která mu nejlépe vyhovuje. Je nepřípustné, aby byl směrován lékařem do konkrétní lékárny pod jakoukoli záminkou.

Vydání léčivého přípravku a poskytnutí tzv. dispenzačního minima

U každého výdeje léčivého přípravku, ať již na recept nebo volně prodejného, je lékárník povinen poskytnout nezbytné informace související s užíváním léčivého přípravku, jeho uchováváním, účinky a nežádoucími účinky.

Ptát se, ptát se, ptát se

Pokud něčemu nerozumíte, neostýchejte se zeptat. Nejčastější chybou pacientů je, že nechtějí nic vysvětlit - "vše znají" (většinou chroničtí pacienti). Může se však stát, že vám lékař předepíše jiný přípravek než při předchozí návštěvě a nebudete vědět, co s ním. Pokud lékárník používá odborné výrazy, kterým nerozumíte, nebojte se na vše související zeptat!

Pokud váš léčivý přípravek není v lékárně k dispozici

Vzhledem k velkému množství generických léčivých přípravků na našem trhu nemohou mít lékárny, ať již z finančních nebo prostorových důvodů, všechny léčivé přípravky skladem. V naší zemi je povolena tzv. generická záměna, takže nemá-li předepsaný léčivý přípravek lékárník k dispozici, je oprávněn jej s vaším souhlasem nahradit v souladu s platnou legislativou jiným léčivým přípravkem, který obsahuje stejnou léčivou látku a je shodný z hlediska účinnosti a bezpečnosti. Pokud však trváte na předepsaném léčivém přípravku, je většina lékáren schopna v krátké době vámi požadovaný přípravek zajistit, je-li u nás registrovaný a dostupný na trhu.

Individuálně vyráběný léčivý přípravek

Individuálně připravovaný léčivý přípravek je možné si nechat připravit v lékárně libovolného typu, má-li lékárna k dispozici potřebné suroviny.

Informace o ceně a doplatku léčivého přípravku

Při výdeji léčivého přípravku máte právo znát jeho cenu a u částečně hrazeného přípravku i případný doplatek. U výdeje částečně hrazeného léčivého přípravku předepsaného na lékařský předpis je lékárník povinen informovat vás o možnosti záměny za shodný léčivý přípravek s nižším doplatkem a s vaším souhlasem vám jej může vydat.

Léčivé přípravky s prošlým datem expirace nebo jejich nadbytečné množství

Pacient může nespotřebované léčivé přípravky nebo přípravky s prošlým datem expirace odevzdat v kterékoli lékárně. Pokud si nejste jisti, zda-li je možno daný přípravek ještě použít, kontaktujte svého lékárníka a poraďte se s ním. Rozhodně není vhodné nosit tyto léky lékaři.

S čím může lékárník pomoci

Farmaceuti jsou vysokoškolsky vzdělaní odborníci, kteří disponují širokou škálou informací o lécích a jejich působení na organismus, včetně hodnocení jejich vzájemných účinků. V lékárně jsou připraveni sdělit vám veškeré informace o vašich předepsaných léčivých přípravcích včetně dávkování, způsobu užívání a jejich nežádoucích účincích. Ochotně vám vysvětlí také způsoby správného uchovávání. Poskytnou vám varovné informace o nevhodném kombinování léků, možnosti vyvolání alergií nebo dočasných nežádoucích účincích spojených se zahájením léčby. Pro úplnost informací týkajících se léků souvisejících s vaší léčbou můžete požádat farmaceuta o individuální pohovor. Nejdůležitější částí návštěvy v lékárně je vždy otevřená komunikace s farmaceutem - čím více se budete o své léky zajímat a dotazovat se, o to více komplexních informací obdržíte. Farmaceuti i farmaceutické asistentky jsou ze zákona povinni, podobně jako lékaři, zachovávat mlčenlivost o informacích týkajících se vašeho zdravotního stavu.

Nebojte se během výdeje léků zeptat farmaceuta na výši doplatků za léky, na možnosti bezpečného kombinování s jinými léky a potravinovými doplňky nebo se informovat o expiraci léků. Pokud máte pocit, že dostáváte jiné léky než jste očekávali, jinou sílu, jiný počet balení nebo vám je sděleno jiné dávkování, neváhejte upozorněním farmaceuta. Ten má možnost telefonicky kontaktovat lékaře a následně některé nesrovnalosti vyřešit přímo v lékárně.

Informace o cenách a úhradách léčivých přípravků naleznete zde 

(zdroj MZČR)

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek