_Sestava Pozdrav slunci pro těhotné

    Náročnost: Začátečníci

Datum publikace: 29.04.2012
Sestava Pozdrav slunci pro těhotné

Provedení

Pozdrav slunci neboli Súrja namaskár je nejběžnější a nejznámější jógová sestava.

Jedná se o dynamické cvičení zahrnující několik samostatných ásan. Plynule v souladu s dechem se přechází z jedné pozice do druhé. Původně se ovšem jednalo o cvičení statické, při kterém se cvičilo koncentrační cvičení a říkaly se mantry. Jako dynamická sestava se objevuje až v první polovině minulého století.

Existuje celá řada variant pozdravu slunce. Začínáme v těhotenství v kleče. 

1. Sed na patách, zpevněné bříško, pánev je podsazená, páteř vytažená.


Sestava Pozdrav slunci pro těhotné

2. S nádech jdeme přes rozpažení do vysokého kleku.

Sestava Pozdrav slunci pro těhotné

 

3. S nádechem jdeme do předklonu na rukách, v této pozici můžeme setrvat a prodýchat ji.

 

Sestava Pozdrav slunci pro těhotné

4. Přejdeme velmi jemně do pozice kobry tak, abychom netlačili na bříško, lokty mohou být pokrčené, hrudník je oteřený. Můžeme prodýchat. Nesmí bolet bedra a tlak proti bříšku je jemný.

Pozice kobry
 
5. S nádechem do výdechu přecházíme do střechy-prodýcháme.
Sestava Pozdrav slunci pro těhotné
 
6. S nádechem vysuneme pravou nohu mezi ruce a zadní nohu položíme na koleno. Můžeme vzpažit-prodýcháme.
 
Pozdrav slunci
 
7. S nádechem do výdechu položíme obě ruce vedle kotníku a přemístíme tělo do stoje spatného a předklonu s pokrčenými koleny a nohy mírně od sebe.
 
Pozdrav slunci
 
8. Přes rolování páteře jdeme do stoje se vzpažením.
 

Opakujeme sestavu na druhou stranu:

  1. S nádechem předklon.
  2. S nádechem pravá noha vzad.
  3. S nádechem přecházíme do pozice střecha.
  4. S nádechem se vracíme do úvodní pozice sedu na patách 
  5. Relaxace – pozice balásána (pozice dítěte) – sed na patách a čelo na podložce a ruce podél těla. Těhotné si dávají kolena mírně od sebe tak, aby se jim mezi stehna vešlo rostoucí bříško. Prodýcháváme.

 

 

Sestavu můžeme cvičit i samostatně. Nejlépe je cvičit pozdrav slunci ráno na lačno. Po cvičení je vhodné lehnout si do šavásany (pozice mrtvoly) obr. 46 a chvíli relaxovat. Cvičení vitalizuje, dodává energii a působí proti celé řadě nemocí. Pomáhá předcházet civilizačním chorobám a posiluje imunitu.

 

 

Text  Mgr. Andrea Smékalová   Cvičí: Jana Havrdová

 
Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek