_Pozice hory – Sumeruásána

Náročnost: Začátečníci

Datum publikace: 29.04.2012
Pozice hory – Sumeruásána

Provedení



  1. Výchozí pozicí je vadžrásana - sed na patách.
  2. S nádechem se zvedněte do vysokého kleku a předpažte ruce.
  3. S výdechem přejděte do pozice na čtyřech (polohy kočky) - mardžariásany.
  4. S nádechem ohněte špičky na nohou a zdvihněte pánev. Ruce jsou dlaněmi opřené o podložku, nohy jsou propnuté a celá chodidla jsou na podložce, hlava je mezi rameny, lopatky tlačíte k sobě, aby byla záda úplně rovná.
  5. V poloze volně dýchejte.
  6. S některým dalším výdechem se vraťte do mardžariásany, s nádechem do vysokého kleku, s výdechem dosedněte na paty do vadžrásany.

Varianty

  • Pozici lze zaujmout také ze stoje: s nádechem předpažte a s výdechem se předkloňte, položte dlaně na zem a zaujměte pozici, jak je popsáno výše.
  • Meruásana dle svámího Gítánandy: Výchozí pozicí je kókilásanu - pozice kukačky. Pozici hory zaujměte s výdechem, kdy zvednete hýždě. Naopak s nádechem se vraťte do kókilásany.
  • Pro pokročilé je možné zvednout jednu nohu směrem ke stropu a zpevnit tak celé tělo od dlaní. (Foto 2)

Tipy pro začátečníky

  • Vždy se snažte mít propnuté nohy, pokud je to problém, nedávejte paty až na podložku.
  • Ásanu je možné cvičit jako dynamické cvičení: s nádechem se v poloze uvolněte a s výdechem zkuste přiblížit paty k zemi. Těžiště se tak přesune z rukou více na nohy. S nádechem těžiště opět přesuňte na ruce. Několikrát opakujte.

Působení

  • Protahuje mezilopatkové svaly a lýtka,
  • uvolňuje páteř,
  • posiluje paže, záda a nohy,
  • aktivuje krevní oběh, prokrvuje hlavu.
  • zlepšuje trávení,
  • odstraňuje bolest hlavy a únavu.

Kontraindikace

  • Vysoký krevní tlak.
  • Zelený zákal a vysoký nitrooční tlak.
  • Závratě.
  • Bolest v zápěstí.

Zajímavosti

Ásana je součástí sestavy pozdrav slunci.Joga - Pozice hory – Sumeruásána


Joga - Pozice hory – Sumeruásána

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek