_Ježíšek se splet a přinesl špatný dárek? Nevadí, víme, jak věc vyřešit k vaší spokojenosti

Datum publikace: 20.12.2018

Vybrat správný vánoční dárek je umění, a ne každý se svým výběrem překvapení druhému trefí do v kusu či do správné velikosti. Nepříjemné může být i to, když jedno přání Ježíšek splní hned dvakrát či třikrát. Pak na řadu přichází snaha o to dárek vyměnit či vrátit.

Koupí zboží dochází k uzavření smlouvy mezi kupujícím a prodávajícím. „Obecně platí, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena. Možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz – ještě k tomu bez udání důvodu, je spíše výjimkou z pravidla. Této zákonné možnosti můžete využít třeba u zboží zakoupeného přes internet nebo telefon. Oprávnění zboží vrátit obchodníkovi má však podle zákona jen ten, kdo ho kupoval, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, a to ideálně písemně. Obchodníci většinou neřeší totožnost osoby, která zboží vrací, pokud se prokáže účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete,“ říká úvodem říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Nakupujete přes e-shop?

Dnes je zcela běžné, že lidé nakupují zboží přes internet. Oblečení, sportovní potřeby, spotřebiče do domácnosti, dokonce i potraviny a nápoje. A to včetně zboží značkového a luxusního. A jinak tomu není ani v případě vánočních dárků.

„V případě nákupů v e-shopu máte právo na odstoupení od smlouvy, které můžete u prodejce uplatnit ve lhůtě 14 dnů od převzetí věci. Pokud chcete zboží prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka. Pro formulaci odstoupení od smlouvy můžete využít vzor organizace dTest,“ říká Lukáš Zelený.
Jak v takovém případě postupovat? Podle odborníků je to snadné, stačí jen dodržet následující postup. „Zákonné termíny jsou jednoduché – obchodníkovi oznamte, že odstupujete od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Pak máte dalších 14 dnů na to, abyste odeslali zboží zpátky. Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení. Rozhodně ale nedělejte to, že zboží jenom pošlete zpátky bez komunikace a součinnosti z vaší strany. Z důvodu zajištění bezpečné přepravy zboží zpátky k obchodníkovi je vhodné jej zabalit do původního obalu včetně všech polystyrénových či jiných výplní. Pokud však odstupujete v zákonné lhůtě, nedodání obalu nemůže být důvodem k odmítnutí vraceného zboží. Jedná-li se o speciální obal, musíte počítat s tím, že vám za jeho nahrazení může prodejce něco naúčtovat,“ popisuje Lukáš Zelený.

Vrátit nelze vždy a všechno

Vrátit můžete jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje. Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, patří:

  • zboží upravené podle vašeho přání (například pero s gravírovaným jménem),
  • zboží podléhající rychlé zkáze (v podstatě jakékoliv jídlo)
  • zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka)
  • zvukové či obrazové nahrávky (hudební alba, filmy na DVD), počítačové programy a hry, pokud došlo k vybalení z původního obalu.
  • noviny, periodika nebo časopisy (knihy vrátit lze)

Prodejce vám ze zákona musí vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. „Nenechte se zarazit tím, že je povinen vrátit vám za dodání zboží pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí. Peníze vám bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili. Pokud zboží vracíte zpět podnikateli, poštovné platíte vy,“ upřesňuje Lukáš Zelený a dodává: „V období Vánoc některé e-shopy umožňují vrátit zboží v delší lhůtě, například třiceti dnů, což je dobré si předem ověřit. Pokud e-shop takovou možnost svým zákazníkům poskytuje, může si po uplynutí 14 dnů určit přísnější podmínky jako dodání neporušeného původního obalu, visaček a podobně.“

Důležité je mít na paměti i to, že e-shop není půjčovna. Spotřebitelé by neměli svých práv zneužívat. Právo na odstoupení neslouží k tomu, abyste nejnovější lyžařskou výbavu po návratu z hor vrátili.

Kamenné obchody to mají jinak

Na kamenné prodejny se právo bezdůvodně vracet zboží nevztahuje. I přesto řada obchodů, zejména v době Vánoc, umožňuje zboží vrátit či vyměnit zcela dobrovolně, každý podle vlastních pravidel. Na podmínky vrácení či výměny je dobré se ptát už při koupi. „Konkrétní informace hledejte v prodejních či reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy,“ uzavírá Lukáš Zelený.

 

Autor: Barbora Neubergerová

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek