Doporučujeme

Co je kolposkopie

Kolposkopie - principem kolposkopie je prohlížení povrchu děložního čípku speciálním mikroskopem - k ...
 

Antikoncepce – metody

Rozmnožovací pud je jedním ze základních instinktů, kterým byl člověk od přírody vybaven. Bez něj by ...
 

Nejčtenější

Výtok v těhotenství má mnoho příčin

Mezi nejčastější příčiny výtoku v těhotenství patří hormonální nerovnováha. A to jak na začátku, tak ...
 
Těhotenství a cestování

Těhotenství a cestování

Patří k těhotenství cestování? Ano, či ne? To bývají časté otázky nastávajících maminek. V zásadě lze říci, že těhotná cestovat může.

Otázku cestování bych rozdělil na tyto oblasti, které mají každá svoje specifika

  • první trimestr
  • druhý trimestr do 23-24. týdne těhotenství (do období životaschopnosti plodu)
  • od 24. týdne do 33. týdne
  • období od 33. týdne do porodu 

První trimestr

Je obdobím, kdy žena může mít ranní nevolnosti a také u 15-20% zcela jinak zdravých těhotných může dojít k potratu. Když se tedy těhotná v I. trimestru vydá na cesty, měla by počítat s možnými komplikacemi – krvácení, bolesti, potrat – které mohou nastat na cestách. V různých exotických destinacích to může být velmi nepříjemné, dokonce i nebezpečné, když hygienické poměry v místních zdravotnických zařízeních nejsou dobré. A ty se často zásadně liší od poměrů v hotelích.

Druhý trimestr do období životaschopnosti

To je asi nejvhodnější doba k cestování v těhotenství. Riziko potratu po 13. týdnu je již velmi malé a toto období je provázeno asi nejmenším množstvím eventuelních komplikací. Těhotná se obvykle cítí dobře a těhotenství ji nijak zvlášt neomezuje.

Období od 24. týdne do 33. týdne

Plod již dosáhl takového stádia zralosti, že kdyby se narodil, bude životaschopný. Bohužel asi 2-3 procenta dětí, tj. asi 2-3 ze sta se rodí velmi předčasně, tj. před 33. týdnem. Pokud k předčasnému porodu dojde v cizině, je to velmi prekérní situace. Za prvé se to odehraje v zemi, kde špatně nebo vůbec nerozumíme, žena se dostane do nemocnice, jejíž úroveň odpovídá místnímu standardu a pobyt novorozence na jednotce intenzivní péče o velmi nezralé novorozence bude trvat týdny až měsíce. Navíc vznikne otázka úhrady nákladů, kde jednodenní pobyt stojí asi kolem 100 tisíc korun. Není zcela automatické, že tuto částku uhradí pojištovna. Dovedete si představit, že několikatýdenní pobyt se může vyšplhat do milionů. Co z toho vyplývá? Těhotná by v době, kdy její plod už dosáhl životaschopnosti měla cestování velmi uvážit. Také dlouhé a únavné cestování může předčasný porod vyvolat, a to si jistě nikdo nepřeje.

Cestování po 33. týdnu těhotenství

V této době je plod sice stále nezralý, ale případný porod už ho neohrožuje na životě. Těhotná se však již cítí nemotorná a hůře snáší cestování. Letecké společnosti již takto těhotné ženy nerady přepravují, protože k případnému odtoku vody plodové a následnému porodu může dojít už s vyšší pravděpodobností. Cestování autem na delší vzdálenosti už je také spíše nepříjemné. Po 35. týdnu stoupá pravděpodobnost možného předčasného porodu a po 37. týdnu je nutné s porodem více-méně počítat.

Cestování na krátké vzdálenosti

Cestování na kratší vzdálenosti, například do zaměstnání, těhotné většinou nevadí. Pokud ano, není to tím, že by bylo nějak nebezpečné nebo vyčerpávající, ale proto, že například trpí nevolností, připadá si nemotorná, nebo je unavení více než jindy.

Cestování autem

Nastávající maminka se nemusí zříci ani řízení auta. Je ale dobré dodržovat pár zásad. Během těhotenství dochází ke zpomalení reakcí. Při řízení auta to znamená pozdější zaznamenání a vyhodnocení nebezpečných situací. Těhotná by tak měla jezdit opatrněji než jindy a měla by se vyhýbat riskantním jízdám. Důležitou zásadou je i používání bezpečnostních pásů. Horní část pásu není nutné nijak výrazně upravovat, spodní je dobré vést pod bříškem tak, aby nevyvíjel žádný tlak dělohu. Takto připevněný pás by měla mít každá nastávající maminka jedoucí v autě, ne jenom pokud řídí. Řešením je i bezpečnostní pás pro těhotné, který je tříbodový a vede přímo pod bříškem. Těhotná by se měla s řízením auta rozloučit ve chvíli, kdy mezi volantem a jejím bříškem není dostatek místa. Volant je totiž tím, plod v děloze v případě nárazu, rychlého brzdění nebo havárie nejvíce ohrožuje.

Daleké cesty

Cestování na větší vzdálenosti by měla každá těhotná zvážit s ohledem na to, jak se právě cítí a v jaké je kondici. Pokud cestovat přeci jen musí, je dobré pečlivě vybírat dopravní prostředek. Dlouhá jízda autobusem může vyvolat nevolnost i u těhotné, které jinak jízda nevadí. Zvláště pokud jde o autobus přeplněný a málo větraný. Ani dlouhé sezení není tím, co by nastávající mamince vyloženě dělalo dobře. V některých případech je tak lepší volit vlak, kde je možné se během jízdy projít a kde je v případě nutnosti i toaleta.

Cestování letadlem

Tlak vzduchu v letadlech je udržován tak, aby poskytl komfortní prostředí pro cestujících. Je dobré si ale uvědomit, že letadla létají ve výšce kolem 10 tisíc metrů, což je o dva tisíce metrů výše než mají nejvyšší hory světa. Okolní teplota je velmi nízká, kolem minus 40 stupňů a tlak kyslíku dosahuje asi jen čtvrtinu hodnoty která je na hladině moře. V takových podmínkách by člověk mohl dýchat jen s kyslíkovým přístrojem.  Za ideálních podmínek by letadlo mělo uvnitř kabiny tlak stejný, jaký je na hladině moře (760 mm rtuťového sloupce). Protože okolní tlak je naopak velmi nízký, muselo by letadlo mít specielní těžký a neuvěřitelné odolný plášť, který by rozdíl tlaku vydržel. Proto konstruktéři letadel zvolili kompromis a tlak uvnitř kabiny odpovídá tlaku ve výšce 1500-2400 metrů nad mořem. To vysvětluje také proč zaléhají uši při přistávání a vzlátání, kdy se tlak mění z úrovně na zemi a ve výšce 1500-2400 metrů.

Na hladině moře je parciální tlak kyslíku asi 150 Torrů (což odpovídá asi 20% atmosférického tlaku při 760 Teorrech). Uvnitř letadla v obvyklé letové výšce je tlak kyslíku snížen na 125 Torrů, což je nevýznamně méně. Krev je u většiny zdravých lidí i při tomto tlaku plně nasycena kyslíkem. Mimo letadlo dosahuje tlak jen 25-30 torrů, což je pro dýchání bez kyslíkových přístrojů nedostatečná hodnota. Vlhkost vzduchu je v kabině letadla taképodstatně nižší, pohybuje se mezi 10-20%.

Bez problémů může letadlem cestovat nastávající maminka do sedmého měsíce těhotenství, za předpokladu, že lékař nedoporučil klid na lůžku z důvodu hrozícího potratu či předčasného porodu. Od sedmého měsíce těhotenství mohou letecké společnosti vyžadovat potvrzení od gynekologa, že je těhotná schopná letu. Pokud nastávající maminka toto potvrzení nemá, má letecká společnost možnost ji odmítnout přepravit.Cestu letadlem by měla zvážit i těhotná, která trpí na otoky rukou a zejména nohou. Dlouhé sezení vznik otoků jen podpoří. Pozor by si měly dát i těhotné, které mají problém s cévami.

Kam se vydat

S cestováním souvisí i výběr lokalit. Těhotná by neměla cestovat do rizikových míst, například tam, kde hrozí nějaký konflikt. Nastávající maminka by neměla vyhledávat exotická místa, kde je nedostatek kvalitní vody ani místa kde je riziko nákazy infekčními nemocemi.

Diskuze ke článku
Vložit nový příspěvek

Pro vložení příspěvku je nutné být přihlášen.
Přihlásit přes facebook
uživatel
heslo